Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Alla regioner

Läs mer

Ditt urval gav inga resultat. Ändra sökkriterier och försök igen.

Stockholm har inte deltagit på grund av annan mätmetod

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

Våren 2019

  • 87%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • (Alla regioner: 87%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Vår 2016 Höst 2016 Vår 2017 Höst 2017 Vår 2018 Höst 2018 Vår 2019
Alla regioner 86% 89% 88% 89% 86% 88% 87%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
63% (585 st) 37% (346 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Välj : 0 st
Alla regioner : 176 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 37 st (5,4%)
  • Återuppringningssystem 642 st (93,9%)
  • Saknar datoriserat system 5 st (0,7%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Alla regioner
87 % 1 366 507 st 1 564 120 st
Blekinge
82 % 44 763 st 54 812 st
Dalarna
87 % 71 381 st 81 636 st
Gotland
94 % 11 248 st 12 006 st
Gävleborg
90 % 52 177 st 58 174 st
Halland
93 % 51 620 st 55 667 st
Jämtland Härjedalen
88 % 24 983 st 28 377 st
Jönköping
100 % 85 839 st 85 917 st
Kalmar
95 % 67 699 st 71 350 st
Kronoberg
94 % 48 952 st 52 128 st
Norrbotten
86 % 50 056 st 58 058 st
Skåne
76 % 65 212 st 85 438 st
Stockholm
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Sörmland
83 % 66 421 st 80 139 st
Uppsala
88 % 77 245 st 87 326 st
Värmland
81 % 46 527 st 57 164 st
Västerbotten
79 % 47 715 st 60 123 st
Västernorrland
89 % 53 058 st 59 715 st
Västmanland
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Västra Götaland
89 % 380 847 st 429 374 st
Örebro
83 % 46 975 st 56 855 st
Östergötland
82 % 73 789 st 89 861 st