Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Alla landsting

Läs mer

Ditt urval gav inga resultat. Ändra sökkriterier och försök igen.

Stockholm har inte deltagit på grund av annan mätmetod

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

Våren 2018

  • 86%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • (Alla landsting: 86%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Vår 2015 Höst 2015 Vår 2016 Höst 2016 Vår 2017 Höst 2017 Vår 2018
Alla landsting 87% 89% 86% 89% 88% 89% 86%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
63% (591 st) 37% (345 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Välj : 0 st
Alla landsting : 57 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 92 st (10,2%)
  • Återuppringningssystem 795 st (87,9%)
  • Saknar datoriserat system 17 st (1,9%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Alla landsting
86 % 1 691 641 st 1 975 793 st
Blekinge
78 % 41 959 st 53 729 st
Dalarna
91 % 72 533 st 79 484 st
Gotland
77 % 11 050 st 14 268 st
Gävleborg
88 % 75 047 st 85 403 st
Halland
91 % 65 239 st 71 805 st
Jämtland Härjedalen
90 % 27 507 st 30 624 st
Jönköping
100 % 85 008 st 85 060 st
Kalmar
95 % 70 024 st 73 470 st
Kronoberg
93 % 49 381 st 53 032 st
Norrbotten
90 % 56 150 st 62 418 st
Skåne
75 % 286 800 st 380 222 st
Stockholm
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Sörmland
88 % 67 897 st 77 410 st
Uppsala
89 % 76 367 st 86 248 st
Värmland
80 % 45 426 st 56 747 st
Västerbotten
82 % 41 885 st 51 217 st
Västernorrland
86 % 57 719 st 66 986 st
Västmanland
92 % 67 801 st 73 354 st
Västra Götaland
88 % 368 888 st 419 715 st
Örebro
82 % 48 174 st 58 469 st
Östergötland
80 % 76 786 st 96 132 st