Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Alla landsting

Läs mer

Ditt urval gav inga resultat. Ändra sökkriterier och försök igen.

Stockholm har inte deltagit på grund av annan mätmetod

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

Hösten 2018

  • 88%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • (Alla landsting: 88%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Höst 2015 Vår 2016 Höst 2016 Vår 2017 Höst 2017 Vår 2018 Höst 2018
Alla landsting 89% 86% 89% 88% 89% 86% 88%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
63% (586 st) 37% (345 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Välj : 0 st
Alla landsting : 68 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 69 st (7,6%)
  • Återuppringningssystem 823 st (90,9%)
  • Saknar datoriserat system 13 st (1,4%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Alla landsting
88 % 1 745 846 st 1 991 694 st
Blekinge
87 % 46 076 st 53 058 st
Dalarna
89 % 76 761 st 86 052 st
Gotland
80 % 12 933 st 16 140 st
Gävleborg
91 % 81 840 st 90 048 st
Halland
90 % 64 389 st 71 246 st
Jämtland Härjedalen
90 % 30 300 st 33 524 st
Jönköping
100 % 91 617 st 91 663 st
Kalmar
95 % 75 033 st 79 175 st
Kronoberg
95 % 53 410 st 56 296 st
Norrbotten
90 % 61 875 st 69 041 st
Skåne
81 % 295 893 st 364 439 st
Stockholm
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Sörmland
90 % 73 282 st 81 777 st
Uppsala
90 % 78 846 st 87 934 st
Värmland
83 % 48 434 st 58 438 st
Västerbotten
82 % 49 820 st 61 042 st
Västernorrland
89 % 57 870 st 64 959 st
Västmanland
91 % 20 880 st 22 878 st
Västra Götaland
88 % 394 490 st 446 101 st
Örebro
84 % 52 099 st 62 011 st
Östergötland
83 % 79 998 st 95 872 st